Bart Brentjes Challange / NK Marathon 2017.

Written By :

Category :

Sociale Media Content

Posted On :

Share This :

NK Marathon 2017.

De wedstrijd van het seizoen, de belangrijkste, de zwaarste en de langste marathon van Nederland. De Bart Brentjes Challenge en meteen ook het NK Marathon voor Licentie houders. Weken training, diverse keren verkennen gingen hier aan vooraf om hier optimaal aan de start te verschijnen. Voor de 2017 editie hadden ze het parkoers flink gewijzigd in de laatste 40km, de lange rechten stukken werden vervangen door wat korte rechte stukken en meer technische passages kortom we moesten 114km lang scherp blijven. De weken voorafgaand aan het NK toe was het weer prachtig, op een aantal kleine passages na was het een snel parkoers waar wederom hoge snelheden gehaald zouden kunnen worden. Maar helaas, de weersverwachtingen waren niet al te best, maar het weer is nauwelijks goed te voorspellen en ik wachtte af tot 8 oktober, dan pas zouden we een beetje goed zicht hebben op het weer. Specifiek voorbereidingen aan de fiets had ik niet echt. Ik liet hem nakijken of alle lagers nog goed waren en monteerde 2 nieuwe buitenbanden de Continental RaceKing 2.2, de band waar ik zo’n beetje het hele seizoen mee reed en mij nooit in de steek hadden gelaten en had er het volste vertrouwen in voor het NK Marathon. Op zaterdag mijn start nummer opgehaald en de spullen klaar gemaakt voor de wedstrijd op zondag. Ik was vroeg wakker en had er zin in, ondanks het slechte weer. Ik wou het beste van mijzelf laten zien vandaag en zolang mogelijk bij de eerste renners in het wiel blijven. Ik ging op de fiets naar Eijsden en daar stond de roller al klaar om goed warm te rijden en toch alles droog te houden. Om 09:45 richting de start. Met een beetje een gefriemel kon ik tot de 2de start rij komen, daar hebben we nog enkele minuten moeten wachten maar gelukkig kreeg ik een paraplu van de verzorger van het Olympia Cicli MTB team zodat ik toch nog even droog bleef. om 10:00 uur klonk het startschot, ik probeerde zo snel mogelijk op de eerste rij te komen om niet zeik nat te worden van het opspattend water van de renners voor mij. Na 2km sprinten draaide we voor het eerste een karrenpad op daar vlogen de renners me om de oren en werd er her en der geduwd door verschillende renners. Het leek eerder een oorlogsveld dan een Marathon wedstrijd. Maar ik kon mijzelf gelukkig bij de eerste 20 handhaven in de beginfase. In het wiel van Lars Boom en Ronan van Zandbeek kon ik nog even volgen totdat we de eerste smalle passage naderde daar werd er weer flink versneld en het hele veld lag direct uit elkaar. Op 5 sec achter de groep bleef ik hangen met 2 andere renners maar door een opstopping een bocht verder konden we weer aansluiten. Voor mij kwam de eerste klim net iets te vroeg door achter de groep aan te moeten rijden had ik hier al iets teveel energie verspild en de eerste beklimming voelde erg zwaar aan. Ik bleef met 6 andere renners hangen en we reden samen de wedstrijd verder, tot aan de eerste verzorging op 20 Km was er niets aan de hand ik kreeg mijn ritme te pakken en kon het tempo een klein beetje opvoeren. Helaas hadden de banden er geen zin in vandaag en hadden ze 1 van de vele doornen opgepakt waardoor mijn voorband langzaam leeg liep. Geluk bij een ongeluk had ik voor het NK extra Latex in de banden gedaan en werd het gaatje gedicht en kon ik verder rijden zonder bij te moeten pompen. Helaas niet met de ideale banddruk maar een band verwisselen koste extra tijd en ik besloot door te rijden naar de 2de verzorging 15km verderop en daar mijn band op te laten pompen. Ik had mijn huiswerk niet goed gedaan, de 2de verzorging was met 10 km verplaats naar Km 60 in de wedstrijd. Ik moest het nog iets langer volhouden met een zachtere band. Ik had ondertussen zeker 5 plaatsen moeten toe geven in de wedstrijd maar hoopte deze misschien nog goed te kunnen maken na het bijpompen in de post. In de post werd mijn band bijgepompt en ondertussen kon ik mijzelf verzorgen met nieuwe bidonnen en wat extra reepjes voor onderweg. Binnen 1 minuut zat ik alweer op de fiets en kon ik nog snel aansluiten bij een groepje van 4. Dit maakte het 2de deel van de wedstrijd een stuk makkelijker. De echte klim stukken waren al gepasseerd en het kwam nu aan op lang en hard rijden richting de finish. Helaas moest ik het groepjes al snel weer laten gaan door een leegloper achter. Dit keer moest ik echter wel echt zelf aan het werk omdat de band snel leeg liep. Ik probeerde zo snel mogelijk een binnenband te plaatsen en de wedstrijd te vervolgen. Het wareneenzame kilometers richting de 3de verzorging, omdat het toch al klote was doordat ik zoveel lek had besloot ik daar van wiel te wisselen omdat ik weinig vertrouwen had in de binnenbanden met de meidoorn’s die her en der lagen. Tot overmaat van ramp reed ik in de laatste kilometer voor de 3de verzorging voor de derde keer lek. Gelukkig kon ik deze keer doorrijden en een wiel wisselen. Met hopelijk de laatste wielwissel ging ik er de volle 100% voor. Ik vond mijn ritme snel en gingrond positie 70-75 weer het veld in. Onderweg kon ik nog verschillende kleine groepjes voorbij rijden. Het gaf me een sterk gevoel voor de laatste 30 kilometer terug naar Eijsden dat ik snel weer een aantal plaatsen goed kon maken. Helaas was de afstand te groot met de eerste renners en zou ik het moeten doen met een 49ste plaats overal en 22ste in de Elite categorie. Helaas was dit niet de uitslag waar ik op voorhand op hoopte, maar gezien de omstandigheden en de aantal keren dat ik pech heb gehad mag ik achteraf toch nog best tevreden zijn over hoe ik gereden heb. Mijn eerste Elite seizoen is voorbij, ik kan terug kijken op een mooi jaar met veel Up’s maar helaas ook wat Down’s. Daar moet ik volgende jaar sterker doorheen komen. De eerste periode van 4 weken zal voornamelijk rust zijn, zelf bepalen of ik wil gaan trainen, hoelang en waar en even genieten van de rust, deze rust kan ik ondertussen wel hard gebruiken. De voorbereidingen naar het volgende seizoen zijn al in volle gang, een trainingskamp in Altea Hills nabij Calpe in Spanje gedurende de periode van 28 December tot 29 Januari met in de laatste week alweer de eerste wedstrijd van het seizoen 2018. De Costa Blanca Bike Race in Benidorm Spanje. Samen met Thom Bonder rijdt ik deze Duo-wedstrijd en hopelijk kunnen we daar onze eerste UCI Punten verzamelen. Maar voor nu Rust. Sportvoeding: 5x BYE! Endurance Booster. 3x BYE! Isotonic Sportdrink. 2x BYE! Endurance Bar. 1x BYE Energy Shot. 4x Powerbar Hydro Gel (Orange). 1x SIS Rego Protein Bar.