Op zondag 11 februari vertrokken we vanaf Weeze AirPort naar Alicante.
Het was gelijk al een mooie dag en we besloten snel alles in orde te maken zodat we nog nog een rondje konden fietsen. Een rondje van twee uur rondom Calpe met weinig hoogtemeters om er weer even in te komen en te genieten van de zon.
Voor de maandag gaf het weerbericht flink wat regen op en hoopte we dat dit stiekem toch wel zou meevallen, helaas was dit niet het geval. Bij vertrek was het droog maar wel heel erg bewolkt helaas bereikte na 2 uurtjes ons toch een flinke regenbui, het koelde snel af en de straat lag zowat onder water. Met een flink tempo reden we vlug terug naar het appartement toe en was de eerste dag helaas in het water gevallen.
Revenge op dinsdag, het was prachtig weer de zon was terug en de temperatuur lag rond de 19 graden, ideaal trainings weer. We gingen op pad voor een grote ronde via Coll de Tudons, de hoogste klim die je in de omgeving van Calpe kunt beklimmen.
Daarna volgde een lange koude afdaling en reden we weer terug naar Altea om via de kust terug naar Calpe te gaan, daar zette ik de andere renners thuis af en reed ik nog een klein uurtje door om mijn schema vol te maken. Nog eenmaal over de Benissa, dit blijft een van mijn favorieten klimmen reed ik achter Calpe door en zo terug naar het appartement.
Tijdens de avondsessie kregen we een presentatie over voeding van Eric van de Boogaard. wat houdt de basisvoeding in? hoe bereid je jezelf voor op een training of wedstrijd en wat zijn mogelijke verbeterpunten. Een interessant presentatie waar ik veel nuttige informatie uit heb kunnen halen.
De volgende dag was een rustdag, ondanks dat we nog maar 1 echte trainingsdag hebben gehad is deze altijd welkom. Op pad met het hele team en begeleiding reden we richting Moraira waar een mooi terrasje gevonden werd, een aantal mooie teamfoto’s werden er gemaakt.
Er stonden nog 3 trainingen op de planning, 2 duurtrainingen en 1 interval training. Tijdens de eerste volgende duurtraining wou mijn trainer dat ik een 20min veldtest deed. Dit om inzicht te krijgen in de voortgang van de afgelopen trainingsperiode.
Dit soort testen kun je doen op het vlakke of op een klim, ik koos voor het laatste omdat dit makkelijker is en je daarvoor een korte stuk hoeft uit te zoeken waar je makkelijk maximaal kunt blijven gaan.
De test kon ik goed uitvoeren en voor mijn gevoel had ik ook een nette uitslag gereden maar dat zou ik pas na de training kunnen analyseren, daarvoor moest ik nog wel eventjes een paar uurtjes door trappen. Bij terugkomst ging ik samen met de trainer de data analyseren van de 20min test. De waardes waren erg goed (353 watt) er zat veel verbetering in ten opzichte van vorige jaar (325 watt).
Vrijdag blokken training.
6x 10min de klim naar Benissa op 90% rijden en in de laatste minuut nog eens alles geven.
Het was een drukke dag op de Benissa en we waren niet de enige renners die daar hun blokken deden dit maakte het makkelijk maar ook gezellig om hier te trainen.
Na de training die vrij kort was nog op het terras gezeten voor een bakkie koffie en een pannenkoek, daarna maakte we onszelf alweer klaar voor de laatste trainingsdag en alvast voor de terugreis richting Nederland.
De laatste dag brak alweer aan, op pad voor een grote ronde van bijna 5 uur en 2500hm.
De achterkant van de Coll de Rates reden we op, daalde af richting Castel de Castells om daar een moordend zware klim over te rijden. Een klim van 5 Km lang, en gemiddeld 6% het zwaarste deel waren de eerste 2km die ruim over de 10% tot 15% gingen daarna volgde het makkelijkste deel van 3% en soms een afdaling. We daalde weer af over Coll de Rates en besliste op het laatste moment via Coll de Bernia terug te rijden naar Calpe.
Bij terugkomst kregen we helaas een flinke klap te verduren, er was ingebroken in ons appartement. Computers en geld waren weg, paspoorten en andere belangrijke spullen voor onze terugreis lag er gelukkig nog wel. Een zware domper op een leuke en gezellige trainingsweek.
Nu deze laatste voorbereiding -na een lange periode in Spanje- erop zit bereid ik mijzelf verder voor in het koude Nederland voor de aftrap in Berlicum. Daar pas kan ik zien hoe de vorm is. Hopelijk kan ik daar nog met een mooie uitslag thuis komen.
Op 25 Februari rijd ik nog een trainingswedstrijd in Alphen en de week erna van 2 tot 4 maart zal ik mijzelf presenteren tijdens de bikemotion op de stand van Wielervoeding.nl en BYE! Nutition op stand 10D046.
Sportvoeding:
BYE! Endurance Booster.
BYE! Endurance Bar.
BRL Invigor8 French Vanille.
Powerbar Performance Smoothie.
OTE Hydro Tabs.