“Part II of the Spanish Life” Costa Blanca Bike Race

Written By :

Category :

Posted On :

“Part II of the Spanish Life” Costa Blanca Bike Race Na een aantal dagen thuis te zijn geweest, voor onder andere wat rust en de verjaardag van mijn vader, ging ik vol goede moed weer richting Spanje. Vroeg in de ochtend en zonder enige voorbereiding ging ik op avontuur vanaf het vliegveld in Alicante naar Altea Hills, omdat het toch een rustdag was, deed ik het ook lekker rustig aan, na de vlucht stapte ik op de bus richting het treinstation om vanaf daar richting Altea te gaan. Donderdag ging ik samen met Thom Bonder -waarmee ik een duo zou vormen tijdens de Costa Blanca Bike Race (CBBR)- op verkenning van de etappe’s. We besloten 2 etappe’s te verkennen, de 4de etappe en de tijdrit. De weersverwachtingen voor de 4de etappe zagen er erg slecht uit, er werd vooraf al aangekondigt dat de technische etappe in combinatie met de verwachte regen een uitdaging kon gaan worden. Een tijdrit verkennen is altijd belangrijk, we spraken tijdens de verkenning al met elkaar af wie welk deel op zich zou nemen.   Op woensdag arriveerde onze verzorgers voor de komende dagen. we spraken door hoe de dagen eruit zagen en wat we konden verwachten. Na het ophalen van onze startnummers (24A/B) gingen we naar de Briefing van de organisatie, daar werden de laatste benodigde informatie verteld voor de verzorgers. We waren er klaar voor. De start van het mountainbike seizoen 2018 kon beginnen in Spanje.
Profiel, Hoogtemeters, Etappe, 1, Marathon
Hoogteprofiel Etappe 1
    Etappe 1: Finestrat – Finestrat, 45Km. 1600Hm. De wekker ging vroeg, 07:00 uur, na het ontbijt zijn we met de auto vertrokken richting Finestrat voor de eerste etappe. Daar aangekomen een goede warming-up gedaan en ons klaar gemaakt voor de start. We werden opgeroepen als 20e team, deze plaats hadden we te danken aan de uci punten van Thom, een mooie uitgangspositie voor de start. Na het startsignaal gingen we er vol voor, het was zaak om goed bij elkaar te blijven in de hectiek van de start en daarna zouden we samen proberen naar voren te rijden. Helaas hield het avontuur al na 500 meter voor mij op. Zonder enige kracht was mijn ketting gebroken en dit midden in de volle strijd. Ik zag iedereen voorbij gaan en wist gelijk dat we als allerlaatste het veld in zouden gaan. We hadden gelukkig de ketting snel gemaakt, maar het volgende probleem was dat we door achterblijvers teveel opgehouden werden op de single tracks en daardoor verloren we kostbare tijd. Het zou een zware strijd gaan worden en ik merkte helaas ook al snel dat de benen nog niet gewend waren om nu al een harde inspanning te doen. Met verzuurde benen probeerde ik er het beste van te maken. De etappe begon met een korte klim zodat het hele veld uit elkaar lag, gevolgd door een lange afdaling tot aan de voet van de grote klim, deze bracht ons naar ruim 1000Hm en vanaf daar werden we getrakteerd op een afdaling van ruim 15Km. Ruim 30 min afdalen over geweldige trails bezaaid met stenen. Met het zicht op Finestrat moesten we nog een lastig klimmetje op waarna we onze eindsprint inzetten om ook de laatste secondes goed te maken. Sportvoeding: 3x BYE! Endurance Booster 500ml. 1x BYE! Endurance Bar Coconut. 1x BYE! Isotonic Sportdrink 750ml. 1x BYE! Energy Shot. 1x BYE! Pro Isotonic Gel. 1x Powerbar hydro Gel Orange. 1x Maxim Protein Bar Soft-raspberry.
Profiel, Hoogtemeters, Etappe, 2, Tijdrit
Hoogteprofiel Etappe 2
    Etappe 2: Alfas del Pi – Antenas S. Gelada, 12Km. 600Hm. BYE! energy shotIt’s Timetrail time. De tweede tijdrit die ik ooit heb gereden op de mountainbike, en deze keer was het in teamverband. Na de verkenning hadden we al het een en ander doorgenomen wie waar op kop zou rijden en hoe we zouden communiceren. Nog een laatste verkenning en we begonnen aan de laatste voorbereidingen. Op de roller’s -de organisatie had roller’s beschikbaar gesteld- dit was wel echt een plus punt van de organisatie en we maakten hier uiteraard optimaal gebruik van. Na de warming-up werden we opgeroepen op het startpodium.
Focus voor de tijdrit
Daar werd nog een laatste foto gemaakt. Er werd afgeteld en we waren weg, de eerste kilometers reden we over de boulevard van Alfas, na 1,5 km kwam het keerpunt en reden richting het bos. Daar zouden we nog een aantal single-tracks krijgen, geen spannende passage’s maar het was een mooie warming-up voor wat er komen ging. Deze weg bracht ons richting een monsterklim van 2 km lang met ruim 400 Hm. Het eerste deel begon rustig omhoog te gaan, de meter’s gingen langzaam richting de 20% en al snel zaten we over de 30% en op het steilste stuk met de kin op het stuur was het 48%. Maximaal in de verzuring aan het rijden naar de top toe, niet nadenken maar door trappen. Bij aankomst hadden we een 27ste tijd overal gereden, zeer tevreden in dit deelnemersveld.   Sportvoeding: 1x BYE! Isotonic Sportdrink 750 ml. 1x BYE! Isotonic Sportdrink 500 ml. 1x BYE! Energy Shot. 1x Maxim Protein Bar Soft-Raspberry.
Profiel, Hoogtemeters, Etappe, 3, Marathon
Hoogteprofiel Etappe 3
Etappe 3: Benidorm – Villajoyosa, 55Km. 1400Hm.   Etappe 3 vertrok in Benidorm, dus vroeg op de fiets naar Benidorm. Om 10:00 klonk het startsignaal, we probeerde via het trottoir nog een aantal plekken op te schuiven naar voren toe. Dit lukte maar bij de 3de bocht werd ik afgesneden door een andere renner die zichzelf in het hek reed. Helaas een inspanning voor niets gedaan, en opnieuw geprobeerd zover mogelijk te komen. Doordat we deze etappe niet hadden verkent wisten we ook niet wat er zou komen en raakte we al snel in een opstopping. Afstappen en rustig blijven, duidelijk communiceren met Thom was uiteindelijk een sleutel tot succes, zo wisten we van elkaar waar we zaten en maakte we nooit een vergissing dat we elkaar kwijt zouden raken. Na een paar minuten sloot ik weer aan bij Thom en was de jacht weer geopend, Thom versnelde en het groepje met ruim 10 Duo’s werd al snel uitgedund naar 4 duo’s. Dit gaf meer rust voor iedereen, geen stress om bij elkaar te blijven en we konden goed samenwerken. De 3de etappe had geen echte lange klimmen of veel hoogtemeters het was vooral een extreem snelle etappe, na een kleine 2 uur fietsen kwamen we al op het strand aan richting Villajoysa, daar reden we nog een aantal korte klimmetjes op en niet snel erna finishte we alweer. Een mooie en snelle etappe, een schitterende dag. De weerverwachtingen voor de vierde etappe waren extreem slecht en er werd ruim 50mm regen verwacht. Door de organisatie werd er even gesproken van een afgelasting, maar die beslissing zou pas op zondag genomen worden. Dus hopen op het beste en alles klaar maken voor de laatste dag.   Sportvoeding: 3x BYE! Endurance Booster 500ml. 1x BYE! Isotonic Sportdrink 750 ml. 1x OTE Energy Gel Caffeine Blackcurrant. 1x BYE! Energy Gel (Oude variant) 1x Powerbar Hydro Gel Orange. 1x Maxim Recovery Bar Soft-Raspberry.
Profiel, Hoogtemeters, Etappe, 4, Marathon
Hoogteprofiel Etappe 4
Etappe 4: Polop – Polop, 40Km. 1600Hm. De laatste dag, met nog onduidelijk of het wel of niet door zou gaan, vertrokken we met de auto richting Polop. ‘s-nachts had het enorm geregend maar de koers kon toch doorgaan. We maakte ons klaar voor de finale dag, een kort stukje door het dorpje Polop en al snel reden we een zware beklimming op. Daar werd het kaf van het koren gescheiden, we reden als 30e duo de eerste afdaling in. Niet slecht en we probeerde op de daarop volgende klim langzaam aan wat plekjes goed te maken. Even hadden we zicht op op een aantal sterke renners voor ons en probeerde we aansluiting te maken. Helaas kwam sneller dan gepland de eerste afdaling, we wilde beide geen risico nemen deze laatste dag en besloten alle afdalingen ons eigen tempo te rijden en onszelf niet onder druk te laten zetten. Een aantal keren passeerde ons een aantal renners maar die lieten we gaan, het ging te hard en het risico op vallen wilde we vermijden. Op weg naar de grootste beklimming van de dag konden we toch wel weer wat plaatsen goed maken. Het was de hele tijd op schuif show, bergop konden we wel een aantal plekken pakken, maar bergaf werden we soms wel ontzettend hard voorbij gereden. We reden uiteindelijk solo de laatste 10 km van de wedstrijd terug richting Polop, deze stukken hadden we verkend we konden op sommige stukken goed gas geven om nog wat extra tijd te pakken. Na een lange afdaling, kwamen we aan in Polop, maar wat we niet hadden gedaan tijdens de verkenning, was de laatste kilometers bekijken, dit bleek een lange (gelukkig) verharde klim te zijn naar een kasteel “Castell de Polop” maar wat een enorm steile stukken zaten hier nog tussen. Bovenop konden we tevreden zijn met de prestatie die we hebben geleverd. We hadden uiteindelijk het maximale gegeven en dat was voldoende voor een 33ste plek in het algemeen klassement. Een mooie en unieke ervaring opgedaan in Spanje, die me sterker zal hebben gemaakt voor de rest van het seizoen. Mijn volgende wedstrijd staat gepland op 25 Februari in Alpen tijdens de D’Alphen Classic. Een Cyclo van 39km over het strand van Alphen. Sportvoeding: 3x BYE! Endurance Booster 500ml. 1x BYE! Isotonic Sportdrink 750 ml. 2x Powerbar Performance Smoothie. 2x OTE Energy Gel Caffeine Blackcurrant. 1x Maxim Recovery Bar Soft-Raspberry.