Blog #1 Trainings Stage Mallorca

Category :

Sociale Media Content

Posted On :

Trainingsstage Mallorca. Op zondagmiddag hadden we om 14:45 uur afgesproken in Eindhoven. Nadat we afscheid hadden genomen van de koffers en grondig gefouilleerd waren stond onze vlucht richting Mallorca op ons te wachten. Na een rustig verlopen vlucht van twee uurtjes zijn we veilig geland in Palma. Daar stond onze reisorganisatie ons op te wachten om ons naar het hotel te vervoeren. Nadat we ingecheckt waren konden we nog snel gebruik maken van het uitgebreide buffet. Na een korte maar stevig avondmaal zijn we op tijd het bed ingegaan om maandag ochtend onze fietsen klaar te maken. Maandag: Na een luxe ontbijtbuffet waren we klaar voor de eerste training op Mallorca in 2017. Via Playa de Mallorca (de boulevard waar Mallorca om bekend staat) zijn we naar het oosten van Mallorca richting Cala Pi gereden. Na een rit van 1 uur kwamen we aan in de kustplaats Cala pi. Hier hebben we een korte stop gemaakt om wat foto’s te maken van het adembenemende uitzicht en te genieten van het mooie weer. Na deze korte stop, zijn we via dezelfde weg weer terug gereden naar het hotel. Na deze eerste duurtraining zijn we op het gemak nog even richting Palma de Mallorca gefietst om een hapje te eten en hebben we snel nog even wat foto’s gemaakt van de hotspots. Na deze eerste duurtraining hebben we s’avonds nog even de plannen doorgesproken voor de lange tocht op dinsdag. Een tocht over de Col de Soller (5,1km, 5,2%) en Tunel de Monnaber (13,3, 6,2%) de totale lengte zal naar verwachting 120 km zijn. Dinsdag: Duurtraining door de bergen Dinsdagochtend bij het ontbijt werden we verrast door het mooie zonnige weer met een strak blauwe lucht. Na het ontbijt hebben we onszelf klaar gemaakt voor de lange tocht richting de bergen. Na wat zoek en speurwerk door de buitenwijken van Mallorca vonden we uiteindelijk de juiste weg richting Soller. Een klein uur fietsen bracht ons aan bij Col de Soller, de eerste klim van de dag die we aan de zonnige kant omhoog rijden. Dit jaar probeerde ik sneller naar boven te rijden dan in december 2015. Na 13,58 min kwam ik met een gemiddeld vermogen van 333 Watt boven. Mijn tijd van vorig jaar had ik daarmee met 1 minute en 22 seconden v erbeterd. Na deze eerste beklimming zijn we rustig afgedaald aan de schaduwzijde van de berg en zijn we rustig door gereden naar Port de Soller voor onze eerste stop in deze havenstad. Na deze korte stop zijn we verder gereden richting Puig Major maar om daar te komen moesten we de 2de beklimming op ‘’Tunel de Monnaber’’ een lange beklimming van 13,3 km met een gemiddelde percentage van 6,2%. Deze lange beklimming richting de tunnel Monnaber op 858 meter hoogte, kom je op het ruige landschap van Mallorca terecht. Eenmaal door deze tunnel gereden begon ook onze afdaling richting Inca. Langs diverse meren en een militaire basis hoog in de bergen daalde we over smalle wegen naar beneden toe. Een korte stop om wat water te halen in Lluc bij een Spaans fietscafe reden via Inca richting het zuiden naar Palma. Uiteindelijk bleek deze rit iets langer te zijn dan we vooraf hadden ingeschat en hebben we 139 km afgelegd in 5,5 uur. Met een tevreden en blij gevoel kwam ik weer op de hotelkamer om mijn rust te pakken. ’ S-avonds gingen de Benen weer omhoog na een lekkere pasta maaltijd. Woensdag: Rust en Intensieve training Na de lange training van dinsdag is het schema een klein beetje omgegooid en zijn we s’ochtends eerst rustig een uurtje de benen los los wezen fietsen met een koffiestop in de haven van Palma de Mallorca. De tweede training was een intervaltraining die ik op een lichte heling moest doen. Daarvoor ben ik naar El Arenal gereden om mijn interval training te doen. 5 keer 5 min op 400 Watt omhoog rijden, al snel merkte ik wel dat het heel veel kracht koste om 400 Watt 5 min lang vol te houden. Dat ik het de komende dagen ging voelen dat wist ik wel zeker. Na de vijf interval blokken ben ik rustig door gefietst over de boulevard om de benen te kunnen laten ontspannen en de verzuring eruit te rijden. Donderdag: Rustdag Na een rustige nacht met licht gevoelige benen mijzelf klaar gemaakt voor een korte duurtraining van 2,5 uur door het binnenland. Via Cala Pi ben ik doorgereden naar Llucmajor voor een rondje van 83 km. Helaas was het wat bewolkt en voelde het gelijk wat kouder aan dan de afgelopen dagen. Nadat ik de boulevard verliet en langs de rand van het eiland naar Cala Pi reed, had ik veel tegen wind en daardoor een mooie krachttraining. Gelukkig kon ik na een uur een beetje van de wind afbuigen en kon ik wat makkelijker in mijn hartslag zone rijden om zo toch nog optimaal mijn training af te ronden. Vrijdag: regen!!! Donderdagavond hadden we helaas al naar het weerbericht gekeken en zag het er helaas niet al te best uit en werdt er veel regen voorspelt. Na het ontbijt merkte we tot onze verbazing dat de zon begon te schijnen. Snel alles gepakt, omgekleed en op de fiets gestapt met een extra regenjas voor een lange duurtraining. Deze rit ging weer door het wat glooiende binnenland via Cala Pi naar Felantix. Na ongeveer 2,5 uur hebben we onderweg even een stop gemaakt bij de supermarkt om wat water bij te halen om onze bidonnen weer te vullen. Na de stop hebben we onze reis vervolgd naar Sant Joan in het oosten van Mallorca om zo via Provinciale wegen door het binnenland onze weg terug naar het hotel te vervolgen. Uiteindelijk hebben we 116 km gefietst in 4 uur en geen druppel regen gehad, we hadden ons zelf dus helemaal voor niets zo goed ingepakt voor deze training. Zaterdag: Na een rustige nacht gevolgd door een goed ontbijt in het hotel heb ik mijzelf klaar gemaakt voor de laatste training op Mallorca, wat een mooi weer hebben we gehad. Niet iedere dag een stralende zon maar gelukkig hebben we het wel droog gehouden tijdens de trainingen. Na een kort stukje langs het vliegveld (en even wat vliegtuigen te hebben gespot) ben ik bergop gereden naar Llucmajor, even om de stad heen fietsen en door naar Campos over rustige plattelands weggetjes tussen de weilanden door. Ik heb een lekker tempo kunnen aanhouden en een mooi en rustig rondje kunnen rijden. In Campos aangekomen ben ik omgedraaid en voor de laatste keer terug gereden naar het hotel. Even kort gedoucht en langzaam aan een begin gemaakt met het in pakken van mijn koffer en het uit elkaar halen van mijn fiets. Zondag: Rust en Reisdag Na een schitterende trainingsweek op Mallorca houdt het natuurlijk ook een keer op. Doordat we redelijk vroeg onze kamer uit moesten heb ik zondag helaas niet meer kunnen fietsen wat ik wel heel graag had willen doen. Daardoor had ik wel wat extra tijd om alles goed na te kijken en te controleren. Alles naar beneden gebracht en afgegeven bij de receptie, zodat we nog rustig aan wat konden gaan eten en van het heerlijke weer konden genieten. Om 20:05 stond onze vlucht terug naar Eindhoven gepland en zijn wij op tijd afgezet op het vliegveld in Palma door onze reisorganisatie. De fietstas en bagagetas ingecheckt en bij de douane gefouilleerd, gelukkig deze keer geen drugscontrole. Op de luchthaven de traditionele lunch bij een de Burger King, we hebben vet zat verbrand deze week. Een vlucht met wat lichte turbulentie en met 3 goede films op de iPad landen we twee uur later weer op Eindhoven waar onze ouders ons stonden op te wachten.Seizoen 2017. Over 3 weken staat de eerste wedstrijd in Berlicum op het programma waar wij met ons nieuw team Olympia Cicli Mtb Team ons debuut gaan tussen de andere nationale teams