Zillertal Bike Challenge 2017.

Written By :

Category :

Sociale Media Content

Posted On :

Zillertal Bike Challenge 2017. Alweer de tweede meerdaagse marathon van het seizoen, deze keer reisde ik af naar Oostenrijk naar de Zillertal Arena voor de Zillertal Bike Challenge. Dat zou garant staan voor veel hoogtemeter (Heel veel). in 3 etappe’s zouden we 187 Km met 9126 hoogte meters overbruggen. Met de relatieve korte etappe’s van 69, 60 en 50 Km en 3040, 2606 en 3090 Hm per dag zou het een zware uitputtingslag gaan worden. Maandagochtend vertrokken richting Oostenrijk voor een rit van ruim 800 Km. Daar wachten Robbert de Nijs, die vanaf het WK marathon was doorgereisd, ons op in het appartement waar we de komende dagen zouden verblijven. S’avonds gezellig wezen uit eten met Robbert en Rob van der werf, aan tafel kregen we de verhalen te horen van voorgaande editie’s en konden we een kleine inschatting maken van wat we de komende dagen konden verwachten. De daarop volgende dagen heb ik mooie training af kunnen werken samen met Rob en Robbert, met name de eerste kilometers van de etappes verkend zodat we wisten wat we konden verwachten. Woensdag avond arriveerde Peter Dericks (Sponsor van Olympia) en Perry van de Bos die deel uitmaakte van ons Team voor de komende dagen. Donderdag ochtend hebben we met z’n vieren losgereden voor de wedstrijd. Na deze korte inspanning de fietsen in orde gebracht en om 5 uur zijn we naar Fugen gereden waar we onze startbewijzen in ontvangst hebben genomen en zijn we naar de rennersmeeting geweest. Zo wisten we waar we op moesten letten en wat we konden verwachten van het weer de komende dagen.
Etappe 1: 60Km, 3000 Hm.
  Etappe 1: Fugen – Zell am Ziller. De eerste etappe, ik was er er klaar voor. De langste van de drie dagen maar nog steeds relatief kort met een afstand van 67 km maar wel met veel hoogtemeters (3042 Hm). om 6:00 ging de wekker en kon het beginnen, na het ontbijt mijzelf klaar gemaakt en met de auto richting Fugen vertrokken, waar de start van de Zillertal Bike Challenge was. De eerste etappe bracht ons van Fugen naar Zell am Ziller daar tussen passeerde we 2 bergtoppen die op 2000 meter hoogte lagen. om 9:00 uur klonk het startschot, we waren vertrokken voor de eerste van de drie slopende etappe’s. De eerste kilometer door het dorpje leek het wel een optocht, het hele dorp en zelfs scholen stonden ons aan te moedigen. Al snel kwamen we aan bij de eerste klim, 12 kilometer onafgebroken klimmen met een stijgingspercentage van gemiddeld 10%. Een eigen tempo zoeken was essentieel deze dagen om mijzelf niet meteen verrot te rijden. Ik kon vanaf de eerste kilometer tot de laatste hetzelfde tempo vast houden op deze eerste klim en zo langzaam naar voren rijden. Na ongeveer 60 min klimmen kwamen we aan op de eerste top. Na een korte afdaling passeerde we de eerste verzorging en konden we weer bijtanken.  Nog een kort klimmetje van 3 kilometer en dan begon het echte daalwerk richting Ried im Zillertal. Daar aangekomen reden we over de weg naar de andere kant van het dal en daar begon opnieuw het klimwerk richting Zell am Ziller. Met een lengte van 14 kilometer was deze wel iets langer dan de eerste maar niet veel zwaarder. We begonnen onderaan met een hele groep maar bij het arriveren van het gravel viel de hele groep uit elkaar. Samen met Rob van der Werf hielden we het tempo hoog en bleven we uiteindelijk samen over. De tweede afdaling over de schotterpadden bracht ons richting een single-trail, welke we eerder deze dagen al hadden verkend. Pumptrack, Jump’s, Northshore, Wortel’s, Keien en Kombochten. 5 kilometer lang genieten van de trails. In het wiel van Rob volgde ik de weg naar beneden ik kon goed volgen en kreeg een lekkere flow te pakken, helaas bij het opdraaien naar het asfalt was Rob mij iets te snel af en kon net niet zijn wiel houden. De snelheden gingen al snel over de 70 km/h in de afdaling bij het arriveren in Zell am Ziller reden we nog een aantal kilometers vlak en reed ik op 15 sec achterstand van Rob als 16e over de finish. Een geslaagde eerste dag, een goed gevoel overgehouden aan de eerste dag en de benen zaten vol met power.   Sportvoeding: 1x BYE! endurance bar. 1x BYE! isotonic drink. 4x 500 ml BYE! endurance booster. 2x BYE! energy gel. 1x BYE Energy Shot. 1x BYE! Magnesium Shot. 1x SIS Rego Protein Bar. 1x Qwin 100% Whey Protein.
Etappe 2: 58 Km, 2660 Hm.
Etappe 2: Zell am Ziller – Mayrhofen. De tweede etappe bracht ons van de Zell am Ziller naar Mayrhofen doordat de route was aangepast door sneeuwval boven de 2000 meter was er voor ons geen duidelijkheid over de route laat staan dat onze verzorgers wisten waar ze heen moesten. Het enigste wat we meekregen was dat we op de top 2 lussen zouden rijden en de route ongeveer 50 kilometer zou zijn. Om 9:00 klonk voor de tweede keer het startsignaal, al snel kwamen we aan bij de eerste klim. Deze was met 14% behoorlijk pijnlijk aan de benen en het hele veld lag gelijk uit elkaar. Aansluiten bij de eerste groep lukte maar heel even het tempo lag echt te hoog voor mij. Ik liet mezelf terugzakken naar de tweede groep maar doordat ik te lang had geprobeerd de eerste groep te volgen was ik te vermoeid en werd ik ook uit de tweede groep gelost. Tot aan de doorkomst op de skipiste reed ik alleen, maar in de afdaling werd ik gepasseerd door Rob van de Werff. Ik sloot aan en we reden verder en begonnen ook samen aan de tweede ronde. We daalde af richting de finish waarna ineens terug het bos inkeerde. Doordat niemand wist hoe de route precies zou verlopen was het wel een verrassing, we begonnen langzaam weer te klimmen en ik was bang dat het weer een hele lange klim zou worden, maar gelukkig was het een korte en bracht deze ons terug naar dezelfde single-trail als de eerste dag. Wederom weer genieten op de mountainbike in de afdaling, helaas bij het inhalen van een achterblijven moest ik van de ideale lijn af en kwam niet goed uit voor een haarspeld bocht. Even wat stenen van dichtbij bekeken, Lockout kabel gebroken maar die had ik gelukkig niet meer nodig voor de laatste vlakke kilometers. Snel weer op de fiets gestapt richting Mayrhoven, Via het fietspad 9 kilometer lang alleen omdat ik het gat met Rob niet te groot wilde laten worden moest ik alles geven en was het een pijnlijke ervaring na zoveel klimmen. Ik kon gelukkig de achterstand beperken tot 30 seconde en kwam binnen als 14de en daar was ik uiteraard erg tevreden mee. Sportvoeding: 1x BYE! endurance bar. 3x 500ml BYE! endurance booster. 2x BYE! energy gel. 1x BYE Energy Shot. 1x BYE! Magnesium Shot. 1x SIS Rego Protein Bar. 1x Qwin 100% Whey Protein.
Etappe 3: 50 km, 3100 Hm.
Etappe 3: Mayrhoven – Hintertux Gletsjer.  De derde en laatste etappe, bij het opstaan was het goede gevoel aardig weg en had ik een zwak gevoel, Maar bij eerdere ervaringen tijdens meerdaagse wedstrijden had ik vaker een zwak gevoel de laatste dag en bleek het tijdens de wedstrijd erg mee te vallen en bleek achteraf dat ik dan wel het sterkste te rijden en daar hoopte ik deze keer ook weer op. Na het ontbijt zijn we op de fiets richting Mayrhofen gereden, daar aangekomen kreeg ik te horen dat de eerste 15 van het klassement in een apart blok zouden vertrekken, 15 minuten eerder dan de rest van het veld. Met mijn 14de plaats in het klassement mocht ik daar dus ook plaats nemen. Na het startsignaal waren we weg met 15 man, een rare ervaring maar wel leuk om mee te maken. Ik kon snel mijn tempo vinden en lang volgen bij de Duits marathon kampioen. Aan de voet van de eerste klim besloot ik mijn eigen tempo te rijden om niet het risico te lopen om geparkeerd te komen te staan. 21 kilometer lang naar de 2000 meter hoogte. De groep an 15 brak in tween en ik zat in de tweede groep. Het tempo in deze groep kon ik goed volgen en ik voelde me prima. Na het bereiken van de top daalde we af richting het dal. In het dal reden we een aantal kilometers over de weg richting Hintertux reden. Daar aangekomen begonnen we aan de allerlaatste uitdaging, de laatste klim richting de Hintertux gletsjer.  De eerste kilometers kon ik het hoge tempo nog volgen maar bij het opdraaien van de Rockgarden die we omhoog reden moest ik mijn eigen tempo kiezen. Ik had het zwaar en de benen waren niet super goed meer. Bij het passeren van het eerste skistation kon ik nog wat extra drinken aanpakken voor de finale. De laatste 4 kilometer met 600 hoogtemeters, een gemiddelde stijging van 15% met uitschieters tot ruim boven de 30% konden beginnen, doordat er renners van de kortere afstanden al voor ons aan het lopen waren was het moeilijk om ze te passeren en zelfs moeilijk om op de fiets te blijven. Tanden bijtend reed ik de laatste kilometers, helaas moest ik bij het laatste steile stuk toch van de fiets doordat ik mijn achterwiel liet slippen. Even kort een stukje lopen en dan snel weer de fiets op. Net voor streep was het nog een beetje vlak en kon ik nog snel een beetje op adem komen voor de finale. Nog een keer alles geven en ik was dan eindelijk boven op de Gletsjer, als 13de kwam ik binnen. Overall had ik de 16de tijd gereden en kwam daarmee op 13de plaats in het klassement terecht. Sportvoeding: 4x 500 ml BYE! endurance booster. 3x BYE! Energy gel. 1x BYE Energy Shot. 1x BYE! Magnesium Shot. 1x BYE! endurance bar. 1x SIS Rego Protein Bar. Met deze 13e plaats ben ik super blij, vooraf had ik getekend voor een plaats bij de eerste 20. Gezien de sterke renners voor me maar ook achter me kan ik wel zeggen dat ik mezelf overtroffen heb. Deze mooie prestatie heeft mij weer veel moraal gegeven voor de tweede helft van het seizoen.